dilluns, 15 de novembre del 2010

Anàlisi DAFO del centre


Situacions negatives
Situacions positives
Interior (controlable)
Debilitats
Fortaleses


-         Falta de coordinació entre mestres a causa dels horaris.
-         Discrepàcies entre cicles.
-         Manca d’espais per a dur a terme suports o grups flexibles.
-         Biblioteca molt ben dotada però amb un ús insuficient.
-         Gran diversitat d’alumnat.
-         Malestar entre el professorat degut a la gran quantitat de feina demanada, sobretot en els cicles superiors.
-         Falta de recursos per atendre de forma òptima els alumnes amb necessitats educatives especials.
-         Alumnes amb risc d’exclusió social amb alts problemes conductuals.

















-         Equip directiu molt eficaç i eficient.
-         Escola democràtica, pluralista, oberta i integradora.
-         Bon clima de treball.
-         Professorat motivat i amb moltes ganes de fer coses.
-         Bona coordinació entre escola i instituts de secundària.
-         Forta participació i implicació de l’AMPA de l’escola.
-         Bona dotació de recursos TIC a tots els nivells.
-         Instal·lacions noves.
-         Cursos de formació dins el pla de formació de centre per a tots els docents.
-         Aula d’acollida per a alumnes nouvinguts.
-         Estabilitat de l’equip de docent.
-         Activitats extraescolars amb uns resultats excel·lents.
-         Bons resultats acadèmics en les proves de diagnòstic i revàlida.
-         Pàgina web dinàmica i moderna.
-         Col·laboracions en tots els sentits de diferents pares i mares.
-         Bona imatge exterior.
-         Documents de centre ben elaborats, definitits i actualitzats i bona difusió.
-         Forta implicació per part dels mestres en l’elaboració dels documents de centre.
-         Treball en comissions molt eficient.

Exterior (no controlable)
Amenaces
Oportunitats


-         Arribada de nouvinguts al llarg del curs.
-         Alt nivell d’alumnes amb necessitats educatives especials.
-         Ràtios elevades.
-         Implicació insuficient dels serveis socials.
-         Implicació del psicopedagog insuficient a causa de les hores que assisteix al centre i per la gran demanda d’alumnes que ho necessiten.
-         Canvi constant de lleis i decrets per part del govern.
-         Malestar per part del personal docent a causa de la gran acumulació de feina, molt sovint per culpa de temes burocràtics.
-         Desprestigi de la feina de mestra.
-         Retalls en els pressupostos per part de l’administració.
-         Famílies amb deutes tant de menjador com de material escolar.
-         Molta feina burocràtica demanada per l’ajuntament, administració,...
-         Retallades d’activitats portades a terme per l’ajuntament: escacs i poliesport.
-         Reunions externes que sovint comporten pèrdua de temps.


-         Transport escolar cedit pel Consell Comarcal.
-         Entorn immillorable.
-         Bona convivència i coordinació entre les escoles tant públiques com concertades de la ciutat.
-         Repartiment equitatiu dels alumnes nouvinguts entre les escoles de la ciutat.
-         Servei de menjador molt eficient.
-         Col·laboració amb diferents entitats, agrupacions, serveis externs...
-         Àmplia oferta educativa a la ciutat.



7 comentaris:

  1. Un centre amb una forta implicació de l'AMPA!!
    Gemma, que podries compartir amb nosaltres com ho han aconseguit?
    Quines estratègies segueixen per poder tenir la implicació de les famílies en la gestió del centre?
    Potser les puguem aprofitar tots!
    Gràcies

    ResponElimina
  2. Hola Eva!! Doncs sí, la veritat és que les famílies estan molt involucrades en el centre, sobre l'AMPA. A part de la seva participació en l'elaboració dels documents de centre, presa de decisions sobre sortides, material escolar,... totes les decisions que es prenen al claustre i que els pot afectar o interessar se'ls informa i n'opinen (sempre i quan no siguin temes purament acadèmics, que no els pertoca). A les festes de Nadal i final de curs són els primers a venir a ajudar, es fan dinars i sopars amb ells, i en definitiva, col·laboren amb tot allò que està al seu abast. La recepta, doncs ben bé no la sé. Hi ha molt bona relació amb l'equip directiu, professorat i l'AMPA i una forta cohesió, i sempre s'han entès molt bé. A part, ells mateixos són, a part de membres d'una associació, amics, i això potser fa que encara hi hagi una relació més gran.

    La veritat és que n'estem molt contents, són molt macos, i esperem que continuï així!!

    ResponElimina
  3. Hola Gemma!!

    Bona feina!!!

    Estava llegint la columna de debilitats i amenaces i en diferents llocs surt el tema del professorat: discrepàncies entre cicles, falta de coordinació dels mestres pels horaris, malestar del professorat per l'acumulació de feina... però en canvi sí que hi ha implicació en l'elaboració dels documents de centre, un equip directiu eficaç i bon treball per comissions.

    D'això entenc que hi ha un compromís del professorat amb el centre però que cal fer modificacions en la distribució horària i la priorització dels objectius perquè aquest malestar no es faci més gran. No sé si en faig una interpretació errònia... Tu creus que hi ha consciència d'aquest fet?

    Salut!
    Marta

    ResponElimina
  4. Hola Gemma,
    llegint l´anàlisi DAFO que fas del teu centre puc observar que hi ha un cert malestar entre el professorat degut a reunions poc profitoses en horari de tarda o a la gran quantitat de feina burocràtica que s´ha de portar a terme. Em consta que és un problema present a molts centres i de manera generalitzada. Potser el vostre centre hauria de revisar aquest aspecte. Nosaltres, al meu IES, i des de la Comissió de Convivència varem passar un qüestionari al professorat per tal de detectar el nivell de satisfacció del professorat referent al tema de claustres i reunions diverses. Els resultats van ser molt reveladors: un percentatge altíssim va expressar el seu descontent.
    És importantíssim que l´equip directiu del centre organitzi les reunions de manera àgil i eficient, cuidant l´espai físic on es realitza (amb les cadires preparades amb antelació, etc), amb un ordre del dia i un horari d´inici i de finalització que s´han de respectar.La persona encarregada de dirigir la reunió l´ha d´haver preparada prèviament per tal de no divagar i ha de ser capaç d´organitzar els torns de paraula i tallar les intervencions que no corresponen a l´ordre del dia, si no són urgents i hi ha la possibilitat de ser tractades en altres reunions posteriors.
    Tot això ajuda a crear un bon clima entre el professorat. Tots tenim moltes coses a fer i el temps s´ha d´optimitzar i aprofitar!
    Roser Mercadal Mascaró.

    ResponElimina
  5. Com dius tu Marta, és veritat que un dels grans problemes de l'escola, i suposo que com moltes, és la falta de coordinació entre mestres. Tot parlant amb gent del centre que fa anys i panys que hi són, sempre donen la culpa a la implantació de la sisena hora, que fa que els i les mestres tinguin menys hores "lliures". Tenint en compte els horaris que hi ha, és molt difícil poder-se coordinar amb els mestres que actuen en el mateix grup o amb les mestres paral·leles. Realment hi ha consciència d'això, però el problema és que no hi ha hores que coincideixin i per això sempre acaben parlant o prenent decisions entre passadissos o a l'hora d'esmorzar.
    Val a dir, però, que la cap d'estudis, que és qui elabora els horaris, fa mans i mànigues perquè això no passi, i tothom li valora molt, però les hores són les que són i no es pot fer més.
    Pel que fa a les discrepàncies entre cicles, segons com, penso que és normal. M'explico. Cada cicle té unes necessitats, unes tasques a fer, i com més ens apropem als cursos superiors més feines s'han de fer (preparar revàlides, proves de diagnòstic, preparar festes,...). Per això, quan es tracta de decidir segons quins temes, cada un mira pel seu cicle, i costa sovint trobar un acord en què tothom estigui content.

    D'altra banda, com dius tu Gemma, hi ha un cert malestar entre el professorat a causa de la quantitat de reunions o feines burocràtiques a fer. Bé, dir que tot això no ve de dins el centre, ja que les reunions de cicle, claustres,... que es porten al centre són molt profitoses. El problema està quan ens ve de fora, del Departament o l'Ajuntament, per exemple. Al centre es té la sensació que es parla molt, es fan moltes reunions amb diferents agents, que s'han d'omplir molts de papers, que s'han de fer moltes coses, però que moltes vegades són només per penjar-se medalles o de donar bona imatge de cares a l'exterior, i que tot acaba guardat en un armari tancat amb pany i clau.

    ResponElimina
  6. Hola Gemma,
    Es curioso el malestar que tiene el equipo docente, existe mucha carga de trabajo y mucha burocracia es cierto, ahora con la AGD, avaluació general diagnóstica con todo el trabajo que lleva todavía hay más carga, sin embargo veo que el los reultados académicos son buenos y que las reuniones funcionan, por lo menos algo se recoge porque a veces solo hay reuniones y más reuniones que no sirven para nada, y lo realmente importante se deja de lado.
    Lei en un artículo hace tiempo, era de un sindicato creo que criticaba duramente la cantidad de papeles que teníamos que hacer los profesores que en ocaciones parecía que nuestra profesión era otra. Por lo que veo en tu análisis DAFO no existe una coordinación muy fluida entre ciclos. En el IES en el que estoy resulta también complicado incluso te encuentras casos que hasta los miembros del mismo departamento ni se soportan, ni te digo con el resto. Todo eso debería estar al margen porque va en detrimento del avance de los alumnos/as que son los que importan realmente.
    No podemos olvidar para qué estamos.
    Un buen trabajo Gemma

    Hasta pronto

    ResponElimina
  7. Hola Ana! Tens tota la raó. Tot aquest malestar sempre acaba repercutint en els alumnes. Per sort entre els mestres d'un mateix cicle la relació és més que bona, i bé, no és que hi hagi mala relació a nivell personal entre els altres cicles, ni molt menys, sinó que hi ha discrepàncies a l'hora de prendre les decisions, suposo que com a molts llocs. Per sort, però, és un claustre molt cohesionat, i ja s'intenta de fer moltes activitats (dinars o sopars, celebracions,...) per potenciar aquesta relació.
    És obvi que quan hi ha una sobrecàrrega de feina, i més quan són temes burocràtics, et dóna la sensació que estàs fent feina que no et pertocaria i no et deixa temps per preparar altres coses que són més importants per l'educació dels nens i nenes.

    ResponElimina